Skip to main content

Degas, Renoir, and Poetic Pastels


Degas, Renoir, and Poetic Pastels at the Cincinnati Art Museum, October 26, 2013—January 19, 2014, gave viewers the opportunity to contemplate a special conversation with



Renoir’s thoughtful and glamorous portrait of “Jeanne Samary”

and to admire the petals on one of the flowers in



Odilon Redon’s simple and joyful “Blue Vase with Flowers”.

The selection of works from the Cincinnati Art Museum’s permanent collection highlighted the achievements of the French artists who worked with pastels in the second half of the nineteenth century.

Rarely on display because of their sensitivity to light, works in the exhibition include five masterpieces by Edgar Degas featuring his preferred subject of the ballet dance. Also on display was



Rosa Bonheur’s Sheepfold by Moonlight in the Pyrenees,

measuring four-and-a-half by six feet.

The exhibition placed the works by these renowned artists in their historical context while also addressing issues of conservation and materials.



Alfred Sisley, "Approach to the Railway Station," 1888, pastel, 15 1/8 x 18 1/8 in. Cincinnati Art Museum

In the first exhibition of what we now know as the Impressionists, in 1874, one critic praised the pastels and said they were “full of light and vigor” and “delicious.” Pastel, derived from the Latin word pasta, or “paste,” has been a preferred medium for artists since the fifteenth century. It is a chalky colored powder, modeled into a stick by combining pigment (such as an aquamarine), filler (often white chalk), and a binder such as gum tragacanth (a weak adhesive that holds the materials together). Artists such as Degas, Renoir and their contemporaries, were able to use pastel faster without the fuss of wet paint that might take up to a year to dry. These works, with their saturated hues and dense layers of velvety pigment, are some of the greatest achievements produced in newly industrialized and artistically fertile nineteenth-century France.

From a review of the show:
Both Renoir and Sisley have admirable works on display, but serious artists such as Redon, Cassatt, and Millet are under served by less than quality examples of their work, while pastel paintings such as Sheepfold By Moonlight in the Pyrenees by Rosa Bonheur (above) are long on public-friendly content but lacking in artistic merit.

The real treasures in the show come from the hand of Degas. Here we see five fine works, all depicting the ballet. These pieces appear both ancient and startlingly modern: ancient because although the Ballet is the “subject”, the works really point at more universal concerns of physicality, gesture and the unspoken realm of body language. Like other great draftsmen such as the cave painters of Chauvet, Michelangelo, Ingres, or Kitaj more recently, Degas is able to conjure a physical and emotional response to his works. The movement of the bodies, diversity of touch, and brilliance of pictorial invention activate and provoke us as viewers. Degas used pastel in a free way, constantly changing his approach to suit the needs of a particular work. In the masterpiece



Dancer In Her Dressing Room,

Degas has mixed the pastel with paint to rich effect. The pastel blooms caresses and skitters across the image in a way that mimics the diversity and unpredictable nature of the real world.

My favorite work in the show is the gripping late work



Three Dancers In Yellow Skirts from 1900.

The powerful contrasting poses of the dancers pull and wrench across the picture plane. The monumentality of Degas’ suggestion here, whether a result of failing eyesight or the urgency of old age, renders the figures as solid and solemn as Egyptian statues, yet the work is gutsy and risky. As death approached, Degas pulled no punches.

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...