Skip to main content

Théodore Géricault - Museum of Fine Arts Ghent


Venues

Schirn Kunsthalle Frankfurt October 18, 2013, to January 26, 2014 (Click link for many more images and more info.)
Museum of Fine Arts Ghent 21 February to 26 May 2014




Théodore Géricault, The Raft of the Medusa, the Argus View), 1818-19. Brown ink on paper, 21 x 26.8 cm Lille, Palais des Beaux-Arts© RMN – Grand Palais | Philippe Bernard, Paris
.

In 1908, the Friends of the Museum of Fine Arts in Ghent acquired a painting by Théodore Géricault (1791-1824) for a bargain price at a Parisian auction. Entitled The Mad Murderer, the local press speculated at the time as to who would be fool enough to hang such a picture in his living room! The painting – which in fact depicts a kleptomaniac – forms part of a series of portraits that Géricault painted of mentally ill patients in the Salpêtrière hospital in Paris. These include, amongst others,




Portrait of a Woman Suffering from Obsessive Envy (Musée des Beaux-Arts, Lyon)



and Portrait of a Kidnapper (Museum of Fine Arts, Springfield, Massachusetts).


In 1819, Théodore Géricault presented his large historic painting, The Raft of the Medusa, which elicited public admiration but also repelled many precisely because of the tragic circumstances in which the ship sank. Moreover, the canvas denounced the government’s political bungling, which did not sit well at all with the existing powers. Géricault’s monumental composition represented a new direction in painting and sounds more contemporary than ever as it echoes recent events around Lampedusa. Soon after, Géricault produced a series of portraits of mental patients, deciding to abandon the conventional ways of depicting madness and rather highlighting the personality and humanity of his subjects.

The exhibition aims to show that far from being a painter of tragic and insane subjects, Géricault, above all, desired to represent the margins of everyday life with a profound empathy and compassion for the protagonists of his paintings. Various international museums have also lent their paintings, drawings and prints by Eugène Delacroix, Jean-Baptiste Carpeaux, Francisco Goya, Johan Heinrich Füssli and Adolf Friedrich Menzel for this exhibition.

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...