Skip to main content

Beyond The Visible: The Art Of Odilon Redon


Museum of Modern Art
October 30, 2005–January 23, 2006

http://www.moma.org/exhibitions/2005/odilon_redon.html



Caught between description and dream, the felt and the imagined, French artist Odilon Redon, whose career bridged the nineteenth and twentieth centuries, transformed the natural world into nightmarish visions and bizarre fantasies. Closely allied with the Symbolist movement, Redon offered his own interpretations of literary, biblical and mythological subjects; created a universe of strange hybrid creatures; and presented landscape in a singular way: we see grinning disembodied teeth, smiling spiders, melancholic floating faces, winged chariots, unfamiliar plant life, and velvety black or colored swirls of atmosphere. With a recent gift from the Ian Woodner family, The Museum of Modern Art is now the site of the most significant body of the artist's work outside France, and this book will showcase the full range of Redon's varied oeuvre--charcoal "noirs," luminous pastels, richly textured canvases, literary collaborations and experiments in printmaking--and will illuminate the hold his particular kind of Modernism has had on both twentieth-century and contemporary artists.

Catalogue



Beyond The Visible: The Art Of Odilon Redon

From a review: (images  added)




Odilon Redon, "The Teeth"

French artist Odilon Redon’s (1840-1916) dark world of the fantastic, featuring figures that Gauguin referred to as "imaginary beings" and not "monsters," will be inhabiting MoMA for another month, offering holiday cheer to those seeking respite from shopping crowds everywhere. The bulk of this exciting retrospective of the Decadent Symbolist is his bizarre drawings, "noirs" that feature lonely figures amid bleak landscapes. A large severed head is carried on a platter in

"Descent into Hell."




In "Eye-Balloon,"

an enormous eyeball in the shape of a hot-air balloon floats through gray skies, its only passenger a head on a plate.



A child’s face looms in the shaft of a dark well in "The Well."



Look closely at the figure’s fingers and feet in "The Convict."



The minute hand in the ominous "The Masque of the Red Death" is a feather brushing away time.

Get up close to "The Teeth" (above) to see how Redon scraped the canvas to create the halo of light around the chattering dentoids.

It wasn’t until the turn of the century that Redon began brightening his works, using pastels, watercolors, and colored wove paper. He continued his techniques of wiping, stumping, incising, erasing, and smudging to create such abstract drawings as



"Roger and Angelica"



as well as the quasi-religious "The Window,"



and the garishly purple "Woman with Flower Corsage."

The earliest painting on view is


1872’s "Landscape at Daybreak,"

a postapocalyptic image of desolation.



In "The Black Sun,"

two faceless people walk through the desert, a sun with a gloomy face looking down from above.



"Green Death" spins out of a coiled snake.



The canvas itself becomes a character in "Underwater Vision."

The exhibition also features fabulous prints, many of which Redon did for illustrated books. Among our favorites are



"The Misshapen Polyp Floated on the Shores, a Sort of Smiling and Hideous Cyclops" from THE ORIGINS,

the six lithographs that comprise HOMAGE TO GOYA:


"Everywhere Eyeballs Are Ablaze" from the first of several series on THE TEMPTATION OF SAINT ANTHONY,




and the sideshow-esque "And He Had in His Right Hand Seven Stars: and Out of His Mouth Went a Sharp Two-edged Sword" from THE APOCALYPSE OF SAINT JOHN

as well as such cool one-offs as

"The Egg,"

"The Spider,"

"The Haunting,"

and "The Reader";
in the latter, the light seeping through the window forms a kind of spiderweb.
Dark but not disturbing, this welcome Redon tribute will bring out the Goth in you.

Nice article

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...