Skip to main content

Cubism Beyond Borders



In a special investigation of the far-reaching influence and wide-ranging interpretations of Cubism in the early twentieth century, the Blanton Museum of Art, Austin, Texas, brought together iconic works from France, the Americas, and Eastern Europe in Cubism Beyond Borders, on view August 31- December 8, 2013.

The exhibition featured paintings, sculptures, and works on paper from the Blanton’s collection by Pablo Picasso, Albert Gleizes, Max Weber, Arshile Gorky, Alexander Archipenko, and others, as well as Diego Rivera’s Still Life with Gray Bowl (1915), (below) on loan from the Lyndon Baines Johnson Presidential Library.

In the first decades of the 1900s, Paris was considered the capital of artistic innovation, with many young artists visiting, moving to, or studying in the city. Pablo Picasso and Georges Braque’s development of Cubism between 1907 and 1914 reverberated throughout Paris’s annual salons, where the revolutionary new style found an international audience of artists. Picasso and Braque never codified their innovations, and Cubism thus remained an evolving and open-ended challenge to the traditions of form and space in painting to which artists from around the world were eager to respond.



Rivera’s Still Life with Gray Bowl

exemplifies one such response. Painted while the Mexican artist mingled with the avant-garde in Paris, Still Life with Gray Bowl represents Rivera’s remarkably innovative approach to the Cubist vocabulary.



Arshile Gorky’s Composition with Vegetables (circa 1928)

and Albert Gleizes’s The Cubist Composition: Madonna and Child (1928)

were among other highlights of the exhibition, and further demonstrate Cubism’s broad geographic scope and variety of palettes and interpretations. While Gleizes worked at the forefront of so-called “Salon” Cubism in Paris as one of the movement’s principal theorists and populizers, Gorky, an Armenian immigrant to America, voraciously studied Cubism from afar through reproductions in art magazines and visits to Albert Eugene Gallatin’s visionary collection of modern European art, the Gallery of Living Art, then housed at New York University.

Likewise, Ukrainian artist Alexander Archipenko, residing in Paris and Nice, introduced a Cubist spatial sensibility to sculpture in works such as Egyptian Motif (1917), also featured in the exhibition.

Extending the international dialogue examined in the Blanton’s America/Americas installation – a grouping of twentieth-century works from the museum’s permanent collection created in North, South, and Central America - Cubism Beyond Borders sparks new conversations about the ways in which Cubism defied tradition, transcended national borders, and continually captivates the global imagination.

More images from the exhibition:



Earl Horter, Manhattan Night, c. 1932



Max Weber, New York at Night, 1915

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...