Skip to main content

Jackson Pollock: Blind Spots



Tate Liverpool: Exhibition
30 June – 18 October 2015
  • Jackson Pollock, 'Yellow Islands' 1952
    Jackson Pollock
    Yellow Islands 1952
    Oil on canvas
    support: 1435 x 1854 mm 
    Presented by the Friends of the Tate Gallery (purchased out of funds provided by Mr and Mrs H.J. Heinz II and H.J. Heinz Co. Ltd) 1961
    © The Pollock-Krasner Foundation ARS, NY and DACS, London 2014
Jackson Pollock (1912–1956) is widely considered to be one of the most influential and provocative American artists of the twentieth century.
Pollock famously pioneered action painting, a process that saw him drip paint on canvases resting on the studio floor. Jackson Pollock: Blind Spots presents the first exhibition in more than three decades of Pollock’s paintings made between 1951 and 1953, shedding light on a less well known but extremely influential part of his practice and departure from his signature technique.
Jackson Pollock: Blind Spots brings together the most significant showing of this widely debated body of work in a public institution since 1980. These paintings had a profound impact on the language of contemporary art, with noted art historianMichael Fried commenting that it was while Pollock was making his Black Pourings that he was ‘on the verge of an entirely new and different kind of painting … of virtually limitless potential’.
Created after nearly four years of colourful, lyrical, decorative, non-figurative paintings, the Black Pourings marked a major turning point in Pollock’s style. Feeling compelled to re-invigorate himself and his practice during a difficult period in his life, it was a deliberate move from his defining ‘drip’ technique to a new ‘pour’, anticipating the arrival of post-painterly abstraction in the late 1950s and early 1960s.
This exhibition will take visitors on a journey through the artist’s practice, starting with a room featuring a selection of paintings from 1947–49 as an introduction to the innovative directions represented by the Black Pourings period. Exhibiting works from the peak of the artist’s fame juxtaposed with his lesser known work offers the opportunity to appreciate Pollock’s broader ambitions as an artist and better understand the importance of the ‘blind spots’ in his practice.
Presented alongside the Black Pourings will be drawings from the same period, regarded as his most important and productive as a draughtsman, as well as a number of virtually unknown and rarely seen sculptures. With an immense material power beyond their tiny scale, these enigmatic works will be a surprising discovery for many and, along with his paintings, reveal Pollock’s extensive practice.
Jackson Pollock: Blind Spots explores this immensely rich and relatively neglected body of work and will provide new insights into this pivotal artist’s contribution to and influence on post-war art.
This exhibition is a collaboration between Tate Liverpool and the Dallas Museum of Art, where it will then be on display 15 November 2015–20 March 2016.

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...