Skip to main content

Eight Classic Examples of American Regionalism: Wood, Curry, Benton





American Gothic, 

the famous American Regionalist painting by Grant Wood, is on display at the Cincinnati Art Museum for the first time from Aug. 30 through Nov. 16, 2014. 

The masterpiece  joins Wood’s Daughters of Revolution in the exhibition, Conversations around American Gothic. 
Daughters Freedom and the Brush: American Painting in the 1930s.

Eight classic examples of American Regionalism, an art movement that depicts small town America and the rural Midwest from the late 1920s through the 1930s, by Iowa native Wood and his friends and associates, John Steuart Curry of Kansas and Thomas Hart Benton of Missouri, are on display to encourage visitors to consider what these works meant in their own time and what they mean today. In between the World Wars, isolationism led Wood, Curry and other painters to reinvent American art by examining scenes from daily life in the United States. Rejecting abstraction as too “European,” they adopted realism as a national style with a revered history. Collectors and writers then catapulted these artists to fame.


Through comparisons of these paintings of the American heartland, this exhibition aims to stimulate lively conversation about stereotypes, nationalism, urban versus rural life, humor versus sincerity and shifting definitions of “realism.” This exhibition also will engage visitors in debates about why a painting of a steadfast farm couple standing before a Gothic Revival cottage became the most widely recognized American painting of all time.


To highlight Wood’s genius and intentions, the exhibition will dissect his painting





Daughters of Revolution, 

a satirical condemnation of patriotism. Wood painted this work in response to the Cedar Rapids chapter of the Daughters of the American Revolution, who had ignited a controversy over the German fabrication of stained glass windows that he had designed. The exhibition includes not only Wood’s full-scale preparatory drawing but also an impression of the engraving that appears in the background. This engraving, Washington Crossing the Delaware, is one of the most celebrated images of George Washington, created after the painting by the German-born artist Emmanuel Leutze.

Contemporary critics and patrons touted Curry's and Benton's works for representing essential truths about the Midwestern experience. 



Curry’s The Old Folks, 

acquired by the Cincinnati Art Museum in 2002, portrays the artist’s parents in their cozy home looking over the family farm that they would lose during the Great Depression.




Baptism in Kansas (Whitney Museum of American Art), also by Curry, 

launched him into the national spotlight when Gertrude Vanderbilt Whitney purchased it for her new museum in New York City. In 



Tornado (Muskegon Museum of Art), Curry 

dramatized the farmer’s struggle against the elements and the heroism of ordinary Americans, recurrent themes in Regionalist paintings. 



Benton’s rhythmic composition Cradling Wheat (Saint Louis Art Museum) celebrates the beauty in hard, outdoor work. 

 From an interesting article about the exhibition:



After the exhibition here, the much-in-demand "Daughters" will travel to St. Louis, return home for a short time, then rejoin "Gothic" in Chicago in 2016 for a major exhibition, "Freedom and the Brush: American Painting in the 1930s." That exhibition will then travel to Paris and London.

Comments

Popular posts from this blog

(Sức khỏe mỗi ngày) Một số loại nước uống dân gian giúp `đánh bay ` sỏi đường tiết niệu

Tại sao bị sỏi đường tiết niệu? Quá trình hình thành sỏi đường tiết niệu rất phức tạp, do nhiều yếu tố gây ra. Hòn sỏi có một cấu trúc đặc thù gồm 2 yếu tố: - Chất mucoprotein có tác dụng như chất keo kết dính các tinh thể với nhau để tạo sỏi. - Các tinh thể của các chất bình thường được hòa tan trong nước tiểu, chủ yếu là calci và oxalate, ngoài ra còn có phosphate, magne, urat, cystine. Khi nước tiểu bị cô đặc quá mức hoặc khi pH nước tiểu thay đổi thì các chất hòa tan trong nước tiểu sẽ kết tinh lại thành các tinh thể, và các tinh thể sẽ bị loại trừ theo dòng nước tiểu, cần phải có chất mucoprotein thì các tinh thể mới liên kết được với nhau để tạo ra hòn sỏi. Nhiễm trùng tiết niệu dễ gây kết tụ sỏi. Những bất thường ở đường tiết niệu làm chậm hoặc bế tắc dòng nước tiểu dễ gây kết tụ sỏi.

(Sức khỏe mỗi ngày) Cách phòng ngừa bệnh cúm hiệu quả trong mùa xuân

Theo Cục Y tế dự phòng, Bộ Y tế, cúm mùa là căn bệnh truyền nhiễm cấp tính với các triệu chứng đặc trưng là sốt, đau đầu, đau cơ, mệt mỏi, sổ mũi, đau họng và ho. Tỉ lệ người mắc bệnh cúm có xu hướng gia tăng vào mùa đông và mùa xuân. Để chủ động phòng chống dịch cúm mùa, mới đây Bộ Y tế đã ra chỉ thị khuyến cáo người dân cần thực hiện tốt các nội dung sau: 1. Đảm bảo vệ sinh cá nhân, che miệng khi hắt hơi, thường xuyên rửa tay với xà phòng, vệ sinh mũi, họng hàng ngày bằng nước muối. 2. Giữ ấm cơ thể, ăn uống đủ chất để nâng cao thể trạng. 3. Tiêm vắc xin cúm mùa để phòng bệnh. 4. Hạn chế tiếp xúc với bệnh nhân cúm hoặc các trường hợp nghi ngờ mắc bệnh khi không cần thiết. 5. Khi có triệu chứng ho, sốt, sổ mũi, đau đầu, mệt mỏi cần đến ngay cơ sở y tế để được khám, xử trí kịp thời.

MEN IN ARMOR: EL GRECO AND PULZONE FACE TO FACE At The Frick

August 5 through October 26, 2014    El Greco (1541–1614) Vincenzo Anastagi, c. 1575 Oil on canvas 74 x 49 ⅞ inches The Frick Collection, New York Photo: Michael Bodycomb  El Greco’s Vincenzo Anastagi , acquired a century ago by Henry Clay Frick, is one of The Frick Collection’s most celebrated paintings and one of only two full-length portraits by the master. It was executed during the artist’s six-year stay in Rome, before he moved to Spain, where he spent the rest of his career. Much of the force of this work emanates from the resplendent half-armor worn by Anastagi. Rich highlights applied with broad brushstrokes accentuate the steel, its metallic sheen contrasting with the velvety texture of Anastagi’s green breeches and the dark crimson curtain.    Scipione Pulzone (c. 1540/42–98) Jacopo Boncompagni, 1574 Oil on canvas 48 x 39 ⅛ inches Private collection, courtesy of Jean-Luc Baroni Ltd. Photo: Michael Bodycomb  To mark the 400th anniversary of ...